Блянове по модерна драма




  • Блянове по модерна драма
    Драматическият проект на Петко Тодоров
    Автор: Мариета Иванова-Гиргинова

    Институт за литература - БАН
    Издателски център "Боян Пенев"
    София, 2010, 254 с.
    ISBN 978-954-8712-65-1

    Книгата на д-p Гиргинова е ценно и новаторско изследване, което осветява сериозни дискусионни въпроси и анализира ключови проблеми от битието на модерната българска драматургия. Чрез прецизни анализи на Петко-Тодоровите пиеси авторката навлиза дълбоко в света на модерността, доказвайки как П. Тодоров трансформира унаследените от фолклора и литерату­рата традиции, за да ги превърне в част от една нова драматическа картина на света.

    Проф. дфн Елка Константинова

     

    Чрез изследване на начина, по който у Тодоров фолклорно-митологичното се стилизира и трансформира в сецесионно и символично, се аргументира собствено „българската" специфика на българския модернизъм в рамките на общия Zeitgeist на епохата и на безспорните „външни" влияния. Именно тук според мене е най-важният принос на изследването.

    Доц. д-р Пламен Антов

    СЪДЪРЖАНИЕ

    ПЪРВА ГЛАВА
    ОТ ДЕЙСТВИЕТО ДО БЕЗДЕЙСТВИЕТО
    (Из критическата рецепция на Петко-Тодоровите драми) / 11
    1. Диагнозата / 12
    2. Конструиране на новатора - „за" и „против" модерната драма /16
    3. Сдвояване и аналогии / 21
    4. Модуси в критическата рецепция / 24

    ВТОРА ГЛАВА
    ДРАМАТУРГИЧНАТА ТЕХНИКА. ГРАДЕЖЪТ КАТО РАЗПАД 149
    1. „Зидари"-фабулно резюме / 50
    2. Идеята / 55
    3. Композицията / 58
    4. Промените / 61
    5. Персонажите / 68
    6. Диалозите / 75
    7. Езиците на различието / 82
    7.1. Езикът на общността / 82
    7.2. Символният език на индивидуалистите / 85
    8. Между думите и нещата / 88
    9. Разпадът като градеж / 92

    ТРЕТА ГЛАВА
    МЕТАМОРФОЗИТЕ НА I'AME MODERNE I 109
    1. Разпознаване на „вътрешния човек" / 109
    2. Генеалогия: пътят на себетърсачеството /113
    2.1. Неороматичният бунт / 114
    2.1.1. Философският интертекст. Ницше / 115
    2.1.2. „Зидари". Отделният срещу рода / 120
    2.1.3. Прекомерното. Творецът индивидуалист в „Невяста Боряна" / 127
    2.1.3.1. Свръхмярата. Дионисовото начало / 128
    2.1.3.2. Двата свята и двата типа морал / 132
    2.1.3.3. Разпадът на семейната цялост. Драмата на жената / 134
    2.1.4. Самодивата-ницшеански проекции /139
    2.2. Раздвоение и резигнация. Страдащият Аз / 145
    2.2.1. Изгубване на себе си-героят „сянка" / 146
    2.2.1.1. Драмата на отхвърления / 148
    2.2.1.2. Обраната душа / 150
    2.3. Себепознанието - „разширената" душа / 153
    2.3.1. Естетическото съзерцание и модерната душа /155
    2.3.2. Преоткриването на себе си в другия / 163
    2.4. Вградената душа / 171
    2.4.1. Женските персонажи - бунт и саможертва / 171
    3. Другите. Персонализация на колективните представи / 178
    4. Пейзажите на модерната душа / 184

    ЧЕТВЪРТА ГЛАВА
    МИТОПОЕТИЧЕН СВЯТ И ОБРАЗНОСТ / 187
    1. Трансформации и употреби на митопоетичното / 187
    2. Фолклорни мотиви / 191
    2.1. Вграждането / 191
    2.2. Облогът / надиграването / 197
    2.3. Змейова сватба / 207
    3. Песента - мотив и символ / 209
    4. Сецесионно-декоративното /215
    4.1. Към поетиката на сецесиона / 216
    4.2. Сецесионни фрагменти / 223
    4.2.1. Ролята на паратекста / 223
    4.2.2. Архаични ритуали / 224
    4.2.3. Хорото / 225
    4.2.4. Целувката / 227
    4.3. Езиковият декоративизъм / 228
    4.4. Сецесионната интермедия в „Самодива" / 233
    4.5. Драматическият образ-колаж / 237

    [ЗАКЛЮЧЕНИЕ] / 240
    ПРИЛОЖЕНИЯ / 244-245
    ЦИТИРАНА И ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА / 247
    SUMMARY / 253